Συνέντευξη με την Πασχαλία Τραυλού για το νέο της βιβλίο
Η Πασχαλία Τραυλού αποκαλύπτει στους αναγνώστες της το νέο της μυθιστόρημα, αποκλίνοντας από τον καθιερωμένο της τρόπο γραφής. Ο τίτλος του έργου, «Η φόνισσα των μυρμηγκιών», κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Διόπτρα και εμπεριέχει προσωπικά βιώματα από τον οικογενειακό και επαγγελματικό της χώρο.
Στην συνέντευξή της, η συγγραφέας μιλάει για τη σύνδεση του βιβλίου με μεγάλους λογοτέχνες, όπως ο Καρυωτάκης και ο Ν. Γκόγκολ, και αναφέρεται στις γυναίκες που παράλληλα με το κύριο επάγγελμά τους διαπρέπουν στη συγγραφή. Επίσης, αποκαλύπτει κάποιες λεπτομέρειες για το επόμενο έργο της.
Βασίλειο βιωμάτων και λογοτεχνικών αντιφάσεων
Η ηρωίδα του μυθιστορήματος, Διώνη, είναι το αποτέλεσμα μίας ενδόμυχης εξερεύνησης της συγγραφέως, η οποία μιλάει για την αυτοαναφορικότητα και την ανάγκη να αναδείξει την αλήθεια μέσα από τη λογοτεχνία. «Καθώς τα χρόνια περνούν, κάθε συγγραφέας πρέπει να δημιουργεί πιο στιβαρό και ουσιαστικό έργο. Η αλήθεια είναι η βάση, και τίποτα δεν είναι πιο αληθινό από την αυτοαναφορά», δηλώνει. Η διαδικασία αυτή την οδήγησε σε ένα «patchwork» αληθειών και επινοήσεων, επιδιώκοντας να ενσωματώσει τη δική της εσωτερική αναζήτηση σε ένα ενιαίο καθολικό μυθιστόρημα.
Επιρροές από Καρυωτάκη και Γκόγκολ
Η συγγραφέας αποκαλύπτει ότι η επίδραση του Καρυωτάκη και του ήρωα του Γκόγκολ, τον οποίο περιγράφει στην αλληγορία του Παλτό, είναι καθοριστική για την αποτύπωση των συναισθημάτων της ηρωίδας. Εξηγεί ότι η ταύτισή της με τον Καρυωτάκη προέρχεται από την προσωπική της εμπειρία στην καθημερινότητα του δημοσίου τομέα. Οι γραφειοκρατικές παραλογίες και οι προκλήσεις που συνδέονται με τις δημόσιες υπηρεσίες αποτυπώνονται στο έργο της και αναδεικνύουν την εσωτερική αγωνία των χαρακτήρων.
Τα τραύματα που καθορίζουν την ύπαρξη
Η ηρωίδα της Τραυλού δεν είναι απλά μια φανταστική μορφή, αλλά αποτελεί προϊόν των τραυμάτων και των εμπειριών της παιδικής της ηλικίας. Η συγγραφέας αναλύει πώς οι καταστάσεις που βιώνει η ηρωίδα και οι σχέσεις της επηρεάζουν τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς της. Η συμφιλίωση με τις πληγές του παρελθόντος φαίνεται να είναι το κλειδί για την αναγνώριση της αυτογνωσίας.
Η συγγραφή ως προσωπική αποκαλυπτική διαδικασία
Η Πασχαλία Τραυλού αγγίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες δημιουργοί στην Ελλάδα. Οι προσωπικές της αναφορές στο έργο της είναι αποτέλεσμα μίας διαρκούς ανάγκης να συνδυάσει την επαγγελματική ιδιότητα με την συγγραφική της δραστηριότητα. «Η ισορροπία ανάμεσα στη συγγραφή, την εργασία και την οικογένεια είναι μία σχοινοβασία χωρίς δίχτυ ασφαλείας» λέει χαρακτηριστικά.
Αναδεικνύει επίσης τις αντιφάσεις και τις προκλήσεις που συνεπάγεται η αναγνώριση της διαφορετικότητας στο εργασιακό περιβάλλον. Η ίδια θυμάται τη σκληρή κριτική που δέχθηκε όταν εκδόθηκε το πρώτο της βιβλίο και αναλύει τις δυσκολίες που προκύπτουν από την επιτυχία στο γράψιμο και την αποδοχή από την κοινωνία.
Ο συμβολισμός πίσω από τον τίτλο
Ο τίτλος «Η φόνισσα των μυρμηγκιών» εμπεριέχει πολλαπλές ερμηνείες. Η συγγραφέας επισημαίνει ότι η ηρωίδα σκοτώνει μυρμήγκια ως αντίδραση στις αδικίες της μητέρας της, κάτι που υποδηλώνει μια πιο βαθιά, αλληγορική διάσταση του τίτλου. Το μυρμήγκι συμβολίζει τις αθώες πτυχές του εαυτού μας που χάνουμε καθώς προχωράμε στη ζωή και απαρνιόμαστε την αφέλεια της νιότης.
Επανασύνδεση με τις ρίζες της τέχνης
Μετά από μια μακρά πορεία στη λογοτεχνία, η Τραυλού επιστρέφει στις έμφυλες ανησυχίες της και σε ιστορικές περιόδους που αγαπά. «Αθήνα, 5ος αιώνας π.Χ.», αποκαλύπτει, αφήνοντας υπονοούμενα για το νέο της έργο που σχεδιάζει. Η συγγραφέας φαίνεται έτοιμη να αναδείξει και πάλι τα κοινωνικά ζητήματα μέσω της δημιουργικής της γραφής.