Μαθητές και Βυζαντινή Μουσική: Η Σχέση τους με την Ορθόδοξη Λατρεία
Η επαφή με την ορθόδοξη λατρεία μέσω της βυζαντινής μουσικής προσφέρει στους μαθητές του Μουσικού Σχολείου Βόλου σημαντικά οφέλη. Οι μαθητές που συμμετέχουν στη βυζαντινή χορωδία αποκτούν γαλήνη και εσωτερική ηρεμία, ενώ παράλληλα μαθαίνουν να κατανοούν σε βάθος τα κείμενα που ερμηνεύουν. Τα συναισθήματα που βιώνουν μέσα από τους εκκλησιαστικούς ύμνους είναι μοναδικά και πολύτιμα.
Η Σημερινή Εμπειρία στη Βυζαντινή Χορωδία
Ο καθηγητής θεολογίας και υποδιευθυντής του Μουσικού Σχολείου Βόλου, κ. Ευάγγελος Παυλίδης, εξηγεί τη διαδικασία δημιουργίας της βυζαντινής χορωδίας. Με τη συμμετοχή 29 μαθητών από την Α’ Τάξη γυμνασίου έως τη Γ’ Τάξη Λυκείου, οι μαθητές επιλέγουν να συμμετέχουν με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους. Η βυζαντινή χορωδία εστιάζει στην εκκλησιαστική μουσική και αποτελεί ένα σημαντικό εργαστήρι για τους μαθητές.
Σχολιάζοντας τις δυσκολίες του μαθήματος, ο κ. Παυλίδης αναφέρει ότι η βυζαντινή μουσική δεν είναι ευρέως διαδεδομένη. Ο κύριος χώρος που εκφράζεται είναι ο ναός, και οι στίχοι, οι οποίοι αντλούνται από την αρχαία ελληνική γλώσσα, απαιτούν την κατανόηση και τη μετάφραση για να μπορέσουν οι μαθητές να γνωρίζουν τι ψάλλουν.
Τα Πολυάριθμα Οφέλη για τους Μαθητές
Αν και οι μαθητές ενδέχεται να μην αντιλαμβάνονται άμεσα τα οφέλη της βυζαντινής μουσικής, ο κ. Παυλίδης επισημαίνει ότι με την πάροδο του χρόνου θα συνειδητοποιήσουν πως έχουν έρθει σε επαφή με μια μουσική παράδοση που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής κληρονομιάς. Η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική συγκαταλέγεται στην παραδοσιακή μουσική της χώρας μας και διδάσκει τους μαθητές την αρχαία ελληνική γλώσσα, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως μέσον διάδοσης αυτής της μοναδικής παράδοσης.
Η Εμπειρία των Μαθητών στη Χορωδία
Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, οι μαθητές της βυζαντινής χορωδίας έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στις ακολουθίες και να ψάλλουν γνωστούς ύμνους με πλήρη κατανόηση του νοήματος των κειμένων. Ο μαθητής της Β’ Λυκείου, Νίκος Αντωνίου, τονίζει πως η βυζαντινή μουσική όχι μόνο του προσφέρει ηρεμία, αλλά είναι και βαθιά συνδεδεμένη με τις οικογενειακές του παραδόσεις.
Ο Χρήστος Τσαρσιταλίδης, επίσης μαθητής της Β’ Λυκείου, αναφέρει ότι η μουσική αυτή τον εμπνέει, βοηθώντας τον να συγκεντρώνεται, ιδιαίτερα στο σκάκι, και ότι κατανοεί το νόημα των μελωδιών που ακούει στις θείες λειτουργίες. Από την πλευρά του, ο Γιάννης Σαπουνάς εκφράζει την αγάπη του για την βυζαντινή μουσική, θεωρώντας ότι ενώνει τα λόγια με την προσευχή.
Βυζαντινή Μουσική: Μια Γέφυρα με τη Θρησκεία
Ο μαθητής Ευριπίδης Σδρόλιας εκφράζει την ευχαρίστησή του για την συμμετοχή του στη χορωδία, η οποία του προσφέρει μια ευχάριστη νότα στην καθημερινότητά του. Ενώ ο Σπυρίδων Φοίβος Τσιώλης και ο Μάριος Τσαντίκος δηλώνουν ότι η βυζαντινή μουσική τους προσφέρει γαλήνη και σύνδεση με τη θρησκεία μας. Ο Δημοσθένης Σπανός προσθέτει ότι η συμμετοχή του στη χορωδία του έχει προσφέρει την ευκαιρία να κατανοήσει σε βάθος τους ύμνους που ψάλλονται στους ναούς.
Μέσα από την βυζαντινή χορωδία, οι μαθητές όχι μόνο αποκτούν μουσικές γνώσεις αλλά και διευρύνουν την κατανόηση τους σχετικά με την θρησκευτική παράδοση και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας, δημιουργώντας παράλληλα μια βαθιά προσωπική σύνδεση με την ορθοδοξία.