Δασμοί Τραμπ: Αύξηση Τιμών για Γερμανικά Προϊόντα στις Ηνωμένες Πολιτείες
Τα σανδάλια Birkenstock, η μπύρα Paulaner και το κρασί Riesling είναι ορισμένα από τα γερμανικά προϊόντα που θα επιβαρυνθούν με υψηλότερες τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές. Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, στο πλαίσιο της επιθετικής εμπορικής του πολιτικής, έχει επιβάλει δασμούς 10% στις εισαγωγές από την Ευρώπη, με την προοπτική οι δασμοί αυτοί να φτάσουν το 20% μετά από 90 ημέρες.
Σύμφωνα με αποκλειστικές αναφορές του Reuters, αυτή η στρατηγική δασμών του Τραμπ ενδέχεται να βλάψει τις σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας. Οι επιπτώσεις στην διμερής εμπορική σχέση είναι σοβαρές, με τους ειδικούς να προειδοποιούν για σημαντικούς κινδύνους στην ήδη «λαβωμένη» γερμανική οικονομία.
Οι γερμανικές επιχειρήσεις εξετάζουν το αν οι Αμερικανοί καταναλωτές – γνωστοί για την προτίμησή τους στην ποιότητα των γερμανικών προϊόντων – θα συνεχίσουν να επιλέγουν αυτά τα αγαθά σε μια περίοδο οικονομικών πιέσεων και φόβων για ύφεση που επικρατούν στις ΗΠΑ. Οι δασμοί αυτοί έρχονται σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς οι οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι μπορεί να οδηγήσουν τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης σε τρίτη διαδοχική χρονιά ύφεσης, γεγονός πρωτοφανές στην ιστορία της.
Το 2024, οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, με διμερές εμπόριο αγαθών ύψους 253 δισ. ευρώ.
Αυξήσεις Τιμών: Δυσκολίες για Καταναλωτές και Παραγωγούς
Η Birkenstock, όπως και πολλές άλλες εταιρείες, εξετάζουν το ενδεχόμενο να μετακυλήσουν το κόστος στους καταναλωτές μέσω των αυξήσεων τιμών. Παρά την αβεβαιότητα, το brand φαίνεται να διατηρεί την ανταγωνιστικότητά του, αφού οι καταναλωτές αναζητούν την άνεση και την ποιότητα, όπως ανέφερε η Τζέσικα Ραμίρεζ, συνιδρύτρια της συμβουλευτικής εταιρείας The Consumer Collective.
Μια πρόσφατη έρευνα της Ένωσης Διανομέων και Λιανοπωλητών Υποδημάτων Αμερικής έδειξε ότι οι πωλήσεις παπουτσιών καταγράφουν μείωση 9,5% από την αρχή της προεδρίας Τραμπ. Παρά την πτώση αυτή, η Birkenstock δηλώνει ότι δεν έχει εντοπίσει μείωση στη ζήτηση. Με το 95% της παραγωγής της να γίνεται στη Γερμανία, η εταιρεία εκτιμά ότι είναι λιγότερο εκτεθειμένη στους δασμούς σε σύγκριση με άλλες εταιρείες, χάρη στην κάθετη παραγωγική της οργάνωση. Ταυτόχρονα, διατηρεί τα σχέδιά της για επενδύσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, με στόχο την ίδρυση έως και πέντε νέων καταστημάτων μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, φτάνοντας συνολικά τα 15.
Η Γερμανική Μπίρα και Κρασί Υπό Πίεση
Στο επίκεντρο των δασμών βρίσκονται και οι γερμανικές ζυθοποιίες που εξάγουν σημαντικές ποσότητες προϊόντων τους στην αμερικανική αγορά. Με την αύξηση του κόστους παραγωγής τα τελευταία χρόνια, είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές θα κληθούν να πληρώσουν τα δασμικά βάρη. Για το γερμανικό κρασί, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναδεικνύονται ως η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά, με έσοδα που προσεγγίζουν τα 63 εκατομμύρια ευρώ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 1/6 των συνολικών εξαγωγών, σύμφωνα με στοιχεία της Γερμανικής Ένωσης Κρασιού.
Η οινοποιία Dr. Loosen από την περιοχή Mosel, γνωστή για το Riesling της, εξάγει το 1/3 της παραγωγής της στις ΗΠΑ. Ο συνδιευθυντής της εταιρείας, Τομάς Λούζεν, παραδέχεται ότι οι οικονομικές επιπτώσεις των δασμών είναι αναπόφευκτες. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί ένα περίπλοκο τοπίο για τις γερμανικές επιχειρήσεις που θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς για να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην αμερικανική αγορά.