Προεδρικές Παρεμβάσεις για τον Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Αυτή τη στιγμή, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πραγματοποιεί παρέμβαση στη Βουλή, όπου συζητείται το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Το εν λόγω νομοσχέδιο τίθεται σήμερα σε ψηφοφορία, αναγνωρίζοντας τη σημαντική ανάγκη για ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα.
Ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές που αποσκοπούν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Μεταξύ αυτών είναι η καθιέρωση αυστηρότερων ποινών για σειρά παραβάσεων, καθώς και η θεσμοθέτηση του προγράμματος υποτροπής για τους παραβάτες. Με την ομιλία του, ο κ. Μητσοτάκης στοχεύει να αναδείξει τη σημασία της οδικής ασφάλειας και να υπογραμμίσει την ανάγκη μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, κάτι που αποτελεί κεντρική προτεραιότητα της κυβέρνησης.
«Στη συνεδρίαση αυτή, μιλώ όχι μόνο ως Πρωθυπουργός, αλλά και ως πολίτης και πατέρας που καθημερινά ακούει για θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, με θύματα νέους από βραδινές εξόδους, εργαζόμενους και ηλικιωμένους. Αυτές οι ειδήσεις μας αναστατώνουν, αλλά δεν αρκούν για να αλλάξουν τις παγιωμένες αντιλήψεις», ανέφερε ο Πρωθυπουργός, αναφερόμενος στην καθημερινή εικόνα στους δρόμους, όπου πολλοί οδηγοί μιλούν στο κινητό ή δεν φορούν κράνος.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε την ανάγκη για κοινωνική ευθύνη, τονίζοντας πως με τη θεσμοθέτηση του νέου ΚΟΚ, η χώρα κατατάσσεται πρώτη στην Ε.Ε. σε αριθμό νεκρών στους δρόμους, παρότι διαθέτει πιο σύγχρονους δρόμους. «Απαιτούνται ριζικές αλλαγές καθώς σήμερα είναι η ώρα της ευθύνης. Ο νέος ΚΟΚ θα ρυθμίσει το καθεστώς ποινών, οδηγώντας σε αλλαγή κουλτούρας» προσέθεσε.
Αναβάθμιση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Αντί να εστιάζουμε μόνο στην οδική κυκλοφορία, η κυβέρνηση επικεντρώνεται και στη βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών. Έχουν παραληφθεί πάνω από 400 νέα λεωφορεία, με στόχο η ανανέωση του στόλου να φτάσει τα 1.000 οχήματα έως το 2026. Παράλληλα, η λειτουργία του μετρό προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Στη Θεσσαλονίκη, αναμένονται εξελίξεις για τη σύνδεση με την Καλαμαριά.
Η πιλοτική λειτουργία του μετρό και του τραμ τα Σαββατοκύριακα θα διευκολύνει τους νέους, παρέχοντας τους μια αξιόπιστη εναλλακτική στις μετακινήσεις τους, προκειμένου να μην χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους. Φυσικά, οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς, καθώς ένας στους τέσσερις θανάτους σχετίζεται με κατανάλωση αλκοόλ.
Η χρήση του κινητού φαίνεται επίσης να είναι μια από τις κύριες αιτίες συγκρούσεων, με τους ειδικούς να επισημαίνουν πως ο κίνδυνος αυξάνεται κατά 23 φορές όταν στέλνουμε γραπτά μηνύματα. «Είναι απαραίτητο να αναγνωρίσουμε τους κινδύνους που εγκυμονεί η αμέλεια μας», δήλωσε ο Πρωθυπουργός.
Σβήσιμο της Υπερβολικής Ταχύτητας και Ποινές
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε την σημασία της υπερβολικής ταχύτητας, τονίζοντας ότι οι ποινές θα πρέπει να συσχετίζονται με το επίπεδο επικινδυνότητας. «Πρέπει να καταστήσουμε αυστηρότερες τις ποινές, κυρίως για τους υπότροπους. Επίσης, οι παραβάτες που δεν φορούν ζώνη ή κράνος θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα έως 350 ευρώ» ανέφερε. «Αυτή η στατιστική δείχνει την ανάγκη για αλλαγή», προσέθεσε, υπογραμμίζοντας πως η συστηματική έλλειψη προσοχής κοστίζει ανθρώπινες ζωές.
Μια από τις καινοτομίες του νέου ΚΟΚ είναι η καθιέρωση ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε περιοχές εντός πόλεων, γεγονός που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε πως μια τέτοια αλλαγή θα μπορούσε να προσφέρει πολλαπλά οφέλη στην καθημερινή κίνηση και ασφάλεια.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει την τοποθέτηση καμερών στις δρόμους, με στόχο την παρακολούθηση της κυκλοφορίας και την επιτήρηση των συμμορφούμενων με τις νέες ρυθμίσεις. Σκοπός των εσόδων από τις ψηφιακές κλήσεις είναι η χρηματοδότηση έργων οδικής ασφάλειας και αναβάθμισης του οδικού δικτύου.
Οι προσωρινές παρεμβάσεις για την αναβάθμιση κεντρικών οδικών αξόνων είναι ήδη σε εφαρμογή. Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε ειδικότερα στην οδό Πατρών-Πύργου, όπου έχουν γίνει βελτιωτικές παρεμβάσεις που έχουν μειώσει τα ατυχήματα.
Ωστόσο, υπογράμμισε πως δεν αρκεί μόνο ο νέος ΚΟΚ για να επιλυθούν τα προβλήματα οδικής συμπεριφοράς. Απαιτείται και επένδυση σε δημόσιες συγκοινωνίες, καλύτεροι δρόμοι και εκπαιδευτικά προγράμματα στα σχολεία σχετικά με την οδική ασφάλεια.
Κυριότερες Ρυθμίσεις του Νέου ΚΟΚ
Δυο από τις βασικές παραμέτρους του νέου ΚΟΚ είναι η αυστηρότητα στην υποτροπή και η τιμωρία του οδηγού αντί του οχήματος, διαφοροποιούμενη από τις υπάρχουσες ρυθμίσεις. Ενδεικτικά, σε περιπτώσεις θανατηφόρων ατυχημάτων, ανιχνεύεται αδήλωτο δίπλωμα, η ποινή είναι ιδιαίτερα αυστηρή. Για υπέρβαση ταχύτητας κατά 50 χλμ., οι ποινές φτάνουν τα 700€ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες. Για τρίτη παράβαση, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος έως 2 χρόνια.
Επιπλέον, για οδηγούς που προκαλούν θανατηφόρες συγκρούσεις, η ποινή μπορεί να φτάσει μέχρι και 20 χρόνια κάθειρξης, με ενδεχόμενη ισόβια κάθειρξη σε περιπτώσεις μαζικών θανατηφόρων ατυχημάτων.
Ο Πρωθυπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη θετική στάση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο, υποδεικνύοντας πως αυτές οι προτάσεις είναι κρίσιμες για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας.